måndag 20 juni 2016

Hemgjord flädersaft till midsommar

I vårat område finns ett fläderblomsträd. Det ville jag utnyttja, så idag gjorde jag egen flädersaft, givetvis med ekologiska ingredienser. Jag valde ett recept utan citronsyra för att få saften så giftfri som möjligt. Citronsyra (E330) är nämligen inte tillverkat av citroner, utan av en sockerhaltig lösning som blandas med svartmögel. Kan jag undvika ämnet så gör jag gärna det och i det här fallet var det lätt.

Först var jag och Sander ute och plockade ca 40 klasar med fläderblommor.


Därefter sköljde jag flädern och 4 citroner som jag sedan skar upp i skivor. 


Jag kokade upp 1,5 liter vatten tillsammans med 1350 gram (sjukt mycket!) socker. Jag valde en blandning av rårörsocker och brun farinsocker. Sen la jag i citronerna och flädern i vattnet och ställde in byttan i kylskåpet. Där ska den få stå tills på fredag morgon då jag ska sila av saften och hälla upp på flaskor. Jag är spänd på resultatet. Fortsättning följer...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar