söndag 15 maj 2016

Hur får jag bort doften?

Jag handlar mycket second hand, framförallt barnkläder. Jag ser nästan bara fördelar med det, men det finns en stor nackdel som jag har så svårt för. Alltför många plagg stinker parfym! Jag är känslig mot starka dofter och kör därför parfymfritt tvättmedel. Sköljmedel skulle jag aldrig drömma om att använda, dels pga miljöpåverkan och dels pga alla konstigheter i innehållsförteckningen. Jag gillar när kläder luktar rent på riktigt, dvs utan syntetisk stark parfymdoft. Ofta frågar jag hur plaggen är tvättade, men ibland glömmer jag. I veckan köpte jag ett par tights till Sander och de stank! Jag har provat ättiksbad (blanda vatten och ättika, lägg i plagget och låt ligga över natten), men de luktade fortfarande otroligt starkt. Nu har de hängt utomhus i två dygn, men inte heller det har hjälpt. Har något ett tips?

Två dygn and counting...


1 kommentar:

  1. Jag fick en klänning av en kompis som fortfarande luktade hennes sköljmedel långt efter jag fick den, iaf månader. Kanske tvättade den en gång per månad, och ändå satt lukten kvar. God lukt, men annorlunda att lukta som någon annan ;) Och jag använder inte sköljmedel själv, så mina kläder luktar knappt.

    SvaraRadera