måndag 25 juli 2016

Frysa in utan plast

Den här tiden på året finns det fullt av fantastiska bär att plocka. Jag plockar gärna röda vinbär, blåbär, rabarber och annat gott. Det mesta fryser jag in och sparar tills kallare tider. Jag undviker gärna engångsförpackningar och plast, men det går finfint att frysa in ändå. Såhär gör jag:

Lägg ut ett tunt lager på en plåt, tallrik eller annat kärl. Låt frysa i nån timme.


Använd en sked för att försiktigt få loss bären från tallriken.


Häll över de frysta bären i en matlåda i glas. (Gamla glasburkar går också bra, men undvik att fylla hela vägen upp eftersom locken ofta innehåller Bisfenol A).

Frys in!


Fördelen med att styckfrysa är att bären inte fryser ihop till en klump. Då blir det lätt att bara ta lite i taget från lådan sen. Såhär gör jag med både bär och bönor.

Med rabarbern väljer jag istället att frysa in i lagom mängd för att laga rabarberpaj. Då gör det inget om de fryser ihop. Dock vill jag fortfarande undvika plast, så jag lägger dem i fryspåsar av majsstärkelse.


De går att använda flera gånger och är komposterbara. Mina har jag köpt på Clas Ohlson, men finns säkert på flera ställen.

Lycka till med både bärplockning och infrysning!


1 kommentar:

  1. Tack Andrea för heta tips! Visste inte att det fanns påsar av majsstärkelse☺️👍.
    En kram är du värd 😉

    SvaraRadera