torsdag 28 juli 2016

Lilla Sverigebyn, ett grönt semesterparadis

Nu har vi kommit hem från vår minisemester i Vimmerby. Vi hyrde stuga i Lilla Sverigebyn som är en lantlig familjecamping långt ute i skogen. De har ett all inclusivekoncept där frukost och middag ingår i priset. All mat som serveras är vegansk och till stor del ekologisk och närproducerad.




Jag gillar verkligen det här konceptet. Det är en liten camping med väldigt stort fokus på barnfamiljer. Överallt finns det lekytor, både ute och inne. Det finns till och med en lekhörna i matsalen. Så smart! Dessutom var det perfekt att bara gå till dukat bord på middagen. Att slippa tänka ut middagsmat är superlyx för småbarnsföräldrar. Dessutom var maten väldigt god. Det tyckte även min köttälskande make!

Så fint!

Gammal jordkällare omgjort till leksaksförråd

Personalen är otroligt trevlig och gästvänlig. På gården finns även fyrbenta medarbetare Får, getter, hundar och katter rör sig fritt på området och i närheten finns även kor, hästar och illrar. De flesta av djuren är snälla och vill gärna bli klappade Perfekt med en ettåring!

Hunden Diego var spännande, tyckte Sander

Keligt får

Körsbärsträd på gården

Vi passade på att prova deras egen mjukglass, baserad på rismjölk och naturlig smaksättning of your choice. Vi provade choklad/chili, kokos och hasselnöt/kanel. Den sistnämnda var min favorit!

Kokossmak!

På kvällarna när Sander sov så hade vi egen filmvisning vid stugan. Mys!

Jag har några små minus på min lista, även om det positiva väger över.

- Mattiderna var inte optimala för vår familj som är morgonpigg och kvällstrött. Frukosten startade kl 08 och middagen startade kl 18. Vi anpassade oss, så det var inget superproblem, men vi hängde på låset varenda måltid :)

- Det fanns ingen badplats nära. Det löste vi dock genom att besöka olika stränder när vi ändå var på utflykt.

- Det miljövänliga tänket når inte hela vägen. På matborden fanns vaxdukar (innehåller PVC och ftalater) och de flesta leksakerna var gamla i plast. Det här är min enda stora kritik. Åh, vad jag önskar att de gjorde andra val!

Sammantaget så är det här verkligen en plats jag kan rekommendera och hit kommer vi absolut tillbaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar